Talent wins games, but teams win championships – Michael Jordan

Talent er kontekstafhængigt. Det forløses optimalt i kraft af det rigtige fit mellem job, leder og kultur. Jeg udvikler succesfulde kommercielle teams.

Kontakt mig

Kommercielle teams

Jeg har mere end 15 års erfaring med opbygning og udvikling af kommercielle teams og afdelinger.

Den største udfordring jeg ser ude i virksomhederne er, at de ikke har en klar plan for udviklingen af deres salgs- og marketingafdelinger. De rekrutterer i blinde og lader vinden føre dem, frem for at styre skibet mod destinationen.

De opererer i siloer, så marketing og salg har sine egne mål og budgetter, mens det i virkeligheden handler om vækst og nye kunder.

Marketing leder efter en grafiker mens salg leder efter en sælger. Måske er det bedre at hyre en freelance grafiker og øge lønbudgettet til sælgeren, så vi får et større talent. Måske er det bedre, at vi dropper en sælger mere og øger budgettet til marketing, så de kan levere bedre leads til vores eksisterende sælgere.

Måske har du i virkeligheden brug for en Revenue Operations Specialist, som kan optimere jeres processer, systemer og teknologi, så dine sælgere ikke spilder tid på ukvalificerede leads.

Jeg ved præcist hvordan den profil ser ud, hvad den koster og hvordan du får mest ud af den.

Book en uforpligtende workshop med mig og få min sparring på udviklingen af dine kommercielle teams.

Teams og talenter

Det handler ikke kun om at finde de rigtige talenter. Det handler om at få dem til at spille optimalt sammen.

For at gøre det, må vi ikke alene kigge indad. Vi må også kigge ind i hinanden. Forstå hinandens styrker, svagheder og reaktionsmønstre.

Forskellige talentprofiler betyder forskellige måder at arbejde og tænke på, og det kan enten være en kilde til frustration, konflikter og mistrivsel, eller det kan være en kilde til vækst, trivsel og innovation.

Vi har brug for vidt forskellige spillere på forskellige pladser. Angriberne til at sparke bolden ind. Midtbanen til at bygge spillet op og spille angriberne fri, forsvaret til at rydde op og målmanden til at redde os.

Ingen er vigtige end andre. Det ved vi i sportens verden, men det kniber mere på arbejdspladsen. Sælgerne får tit æren for vækst og nye kunder, mens marketing klapper sammenbidt i baggrunden.

Vi kan vinde kampe med ét talent og et middelmådigt hold, men vi vinder ikke de vigtige kampe. Når de store slag skal spilles, er vi ikke stærkere end vores svageste led.

Derfor bør vi altid teste og analysere hele vores team og afdække talentsammensætningen, så vi kan identificere vores styrker og svagheder. Måske skal vi hente forstærkninger. Måske skal der skiftes ud på nogle pladser.

Bias og blindspots

Én af udfordringerne med at rekruttere selv er, at vi ofte ender med at ansætte mennesker som vi godt kan lide, og som i sidste ende ligner hinanden meget på talenterne.

Det betyder, at vi ofte ender med en skævvredet talentsammensætning på tværs af teamet, hvor vi alle er rigtig stærke ét sted, mens vi alle har lignende svagheder.

Hele ideen med den styrkebaserede tilgang, og hvis man virkelig vil opnå de største effekter er, at sammensætte teams med forskellige styrker og svagheder, så de kan dække ind over hinanden – og hver især gøre dét, de er bedst til.

Problemet ved at ansætte mennesker som ikke ligner os og teamet er, at det ofte giver anledning til gnidninger, misforståelser og frustrationer.

Så vi ender ofte med den nemme løsning og ansætter dem som passer perfekt ind. Vi bygger det perfekte angreb, men vi har kun en halvgod midtbane og forsvaret er helt væk.

Løsningen er at teste hele teamet, afdække alle styrker og svagheder både som individualister og som team, for på den måde at lære sig selv og hinanden bedre at kende.

Både i forhold til ledelsen og relationen med nærmeste leder samt samarbejdet med sine kollegaer.